Logoterapia i analiza egzystencjalna
Psychoterapia skoncentrowana na sensie i wartościach
jest u człowieka najpotężniejszą siłą motywującą”.
Logoterapia Viktora E. Frankla (tzw. trzecia wiedeńska szkoła psychoterapii) – pojęcie to pochodzi od greckiego słowa Logos, które obok pojęcia słowo oznacza również SENS. Psychiatra, neurolog i filozof Viktor Emil Frankl (1905-1997), po raz pierwszy użył tego określenia w 1926 roku. Wychodząc od psychoanalizy Zygmunta Freuda i psychologii indywidualnej Alfreda Adlera, na początku lat trzydziestych XX wieku opracował niezależne podejście, dla którego ukuł podwójny termin „Logoterapia i analiza egzystencjalna”.
Wypracowany przez V. Frankla nurt psychoterapeutyczny jest ukierunkowany na pomoc w poszukiwaniu i odnajdywaniu sensu życia, który – jak pisał Frankl - stanowi dla człowieka najpotężniejszą siłę motywującą, nawet w najbardziej bolesnych i trudnych okolicznościach |i sytuacjach życiowych. V. Frankl przeżył cztery obozy koncentracyjne. Jest autorem bestsellera „Człowiek w poszukiwaniu sensu”, który został sprzedany w ponad 12 milionach egzemplarzy na całym świecie.
Logoterapia i analiza egzystencjalna, znana również jako „trzeci wiedeński kierunek psychoterapii”, jest uznanym na całym świecie, empirycznie uzasadnionym, skoncentrowanym na sensie kierunkiem psychoterapii.
Cele szkolenia
Poznanie fundamentalnych założeń i metod logoterapii, nabycie kompetencji poszerzających perspektywę i pozwalających na ich stosowanie w różnych obszarach życia.
Program szkolenia z logoterapii
Blok I
- spotkanie wprowadzające - zapoznanie się uczestników szkolenia – zawiązanie grupy,
- wprowadzenie do podstawowych zagadnień, będących przedmiotem szkolenia,
- V. E. Frankl – sylwetka twórcy nurtu „trzeciej wiedeńskiej szkoły psychoterapii”,
- podstawowe idee filozoficzne i psychologiczne w koncepcji V. E. Frankla,
- wymiary i pojęcia – w logoterapii i analizie egzystencjalnej,
- integralność osoby,
- wartości w logoterapii,
- wolność i odpowiedzialność,
- wola sensu,
- trzy drogi odkrywania sensu wg V. Frankla,
- zagadnienia dotyczące psychohigieny, noopsychosomatyki,
- logoterapia w interwencji kryzysowej,
- logoterapia a poradnictwo logoterapeutyczne,
- towarzyszenie osobie z niepełnosprawnością.
Blok II
Ćwiczenia pomocne zarówno w samorozwoju jak i wspierające pracę zawodową i przestrzenie codziennego życia; zapraszające do:- odkrywania swojej „siły motywującej”,
- spojrzenia na wyzwania i trudności przez pryzmat sensu,
- nazwania wartości, które pomagają prowadzić sensowne życie,
- poszukiwania odpowiedzi na pytanie: „a co jeśli nie mam wpływu?”.
Adresaci
Warsztaty adresowane są do osób zainteresowanych podejściem logoterapeutycznym, chcące zdobyć podstawową wiedzę z obszaru logoterapii, zapoznać się i z jej metodami i technikami, tak by móc stosować je we własnym rozwoju i doskonaleniu siebie oraz w pracy pomocowej dla osób, które pracując z innymi – towarzyszą, wspierają, leczą.
Korzyści uczestnictwa w kursie
- Szkolenie pomoże zapoznać się i zrozumieć podstawy logoterapii, ale również w praktyce zastosować jej elementy w codziennej pracy zawodowej i w życiu osobistym.
- Przedstawienie wiedzy pomocnej w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania jak radzić sobie w sytuacjach kryzysu egzystencjalnego, utraty poczucia sensu życia, w życiowym zagubieniu, w sytuacjach granicznych (cierpienie, wina, śmierć).
- Uczestnicy zostaną wyposażeni w umiejętności i kompetencje, dzięki którym będą potrafili zastosować podstawy logoprofilaktyki, wskazującej na SENS jako przewodni czynnik chroniący.
- Szkolenie może znacząco wesprzeć uczestników zarówno w kontekście ich dobrostanu osobistego, jak i w odniesieniu do pracy zawodowej w wielu obszarach i zastosowaniach.
Metody pracy warsztatowej
Prezentowany program szkoleniowy będzie realizowany metodą warsztatową. Priorytetem trenera jest aktywizacja uczestników poprzez odpowiednio dobrane metody, tak, by przyswajane treści uczestnicy mogli przećwiczyć na bieżąco i dzięki temu nabyć kompetencje, pomocne do wdrażania elementów logoterapii w życie. Przez cały czas szkolenia zostanie zachowana dbałość o realizację celów szkoleniowych, by umożliwić uczestnikom rozwój kompetencji. Doświadczenie trenera w pracy z różnorodnymi grupami pozwoli na utrzymanie dynamiki odpowiadającej potrzebom uczestników. W czasie treningu wykorzystane zostaną następujące metody: - Krótkie wykłady – służące wprowadzeniu uczestników w zagadnienia szkolenia, przekazaniu wiedzy potrzebnej do zastosowania podczas wykonywanych zadań; - Rozmowa w parach i w grupach – przepracowanie wiedzy otrzymanej w czasie wykładów; - Dyskusja – dbanie o dzielenie się informacjami między uczestnikami szkolenia; - Praca w małych grupach – pozwalająca uczestnikom podczas konkretnych ćwiczeń pogłębić znajomość i rozumienie treści związanych z programem szkolenia; - Praca własna/ćwiczenia indywidualne – umożliwiające refleksję i „spotkanie z sensem” w praktyce oraz logoterapeutyczne poszerzanie perspektywy; - Czas na pytania i odpowiedzi.
Uczestnik/Uczestniczka otrzyma zaświadczenia uczestnictwa. Warunkiem jego uzyskania jest 80% obecność oraz aktywność.
Szkolenie przedłuża ważność certyfikatu absolwentom Szkoły Profesjonalnego Coachingu.
Informacje
Trenerka prowadząca: Anetta OcytkoCertyfikowany logoterapeuta (LTEA), terapeuta TSR, pedagog, superwizor poradnictwa logoterapeutycznego; członek Krakowskiego Instytutu Logoterapii, PTLiNPS, PSTTSR, Viktor Frankl Zentrum Wien
Termin: 18-19 października 2025 (ostatnie miejsca)
Godziny: 10:00-18:00
Przestrzeń: Instytut Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego, ul. Powroźnicza 6
Inwestycja: 900 zł brutto
Wpłaty należy dokonać na konto Alior Bank:
98 2490 0005 0000 4500 5597 0136
z tytułem "Logoterapia".